Switch kan dit voor je uitvoeren onder een Quick Service meer informatie vind je HIER
Wanneer je problemen ondervindt met je iPhone of iPad, deze wil verkopen of doorgeven aan familie of vrienden, dan kan je best op voorhand je iCloud account van het toestel verwijderen, de "Zoek mijn iPhone" functie uitschakelen en het toestel wissen.
Je kan je iOS toestel via de volgende verschillende manieren terugzetten naar de fabrieksinstellingen.
De eerste methode via het iOS-apparaat zelf zorgt ervoor dat het huidige systeem op het toestel blijft staan. Wanneer je via de computer gaat zal de recentste versie bij Apple worden gedownload en wordt die geïnstalleerd.
Staat je iOS-apparaat na onderstaande acties nog steeds gekoppeld aan je Apple ID of iCloud ID? Volg dan de stappen in dit artikel om dit uit te schakelen.
Wissen via de iPhone of iPad zelf
Wanneer je niet onmiddellijk toegang hebt tot een computer, kan je je iOS-apparaat wissen via het toestel zelf. Je vind deze optie in het volgende menu:
1. Druk op het thuisscherm op "Instellingen".
2. Ga vervolgens naar "Algemeen".
3. Helemaal onderaan vind je de optie "Stel opnieuw in".
4. Kies hier voor "Wis alle inhoud en instellingen".
5. Vul je Apple ID of iCloud ID in wanneer hier om gevraagd wordt.
6. Je iOS-apparaat zal zichzelf nu wissen en herstarten.
Wissen via iTunes
Wanneer je niet enkel je iOS-apparaat wil wissen, maar ook zeker wil zijn dat de laatste iOS versie op het toestel staat, dan kan je de volgende stappen volgen. Dit kan ook handig zijn wanneer je b.v. de publieke Beta versie van iOS op je apparaat hebt staan.
1. Sluit het iOS-apparaat met een USB-kabel aan op de computer waarmee je het iOS-apparaat doorgaans synchroniseert.
2. Start iTunes op. Als je de vraag krijgt om de toegangscode in te voeren, probeer je het best opnieuw op een andere computer waarmee je je iOS-apparaat al gesynchroniseerd hebt. Als dat ook niet lukt, kan je de herstelmodus proberen (zie hieronder).
3. iTunes maakt automatisch een reservekopie van het iOS-apparaat. Indien je dit niet wil kan je dat onderbreken.
4. Klik op ‘Herstel iPhone’ (iPod/iPad). De recentste iOS software wordt gedownload, je toestel wordt gewist en voorzien van een nieuw, leeg systeem.
De herstelmodus gebruiken
Gebruik deze methode als je het iOS-apparaat nog nooit gesynchroniseerd hebt met iTunes en als je de ‘Zoek mijn…’ functie niet ingesteld hebt. Deze methode kan je best ook gebruiken wanneer je problemen hebt met je iOS-apparaat en deze traag is of niet wil reageren.
Het is de bedoeling dat je eerst de herstelmodus activeert, en het apparaat daarna als nieuw gebruikt of een reservekopie terugzet.
Zo ga je te werk:
1. Koppel alle kabels van het apparaat los.
2. Schakel het apparaat uit.
3. Verbindt het apparaat met iTunes …, terwijl je de thuisknop (onder het scherm) ingedrukt houdt. Schakel het iOS-apparaat in als dit niet vanzelf gebeurt.
4. Hou de thuisknop ingedrukt totdat je op het scherm de boodschap ‘Verbind met iTunes’ te zien krijgt.
5. In iTunes krijg je een waarschuwing te zien dat er een apparaat in herstelmodus gevonden is.
6. Klik op ‘OK’ en het iOS-apparaat wordt hersteld en naar de fabrieksinstellingen teruggezet.