Als je je iOS-apparaat beveiligd hebt door middel van een toegangscode en er nadien iemand (jijzelf of iemand anders) te vaak na elkaar een foutieve code invoert, dan zal het iOS-apparaat tijdelijk geblokkeerd worden.
Hieronder lees je wat je kunt doen als je de toegangscode vergeten bent of als op het apparaat een bericht verschijnt dat het geblokkeerd is.
Als je de toegangscode vergeten bent, moet je het iOS-apparaat wissen via iTunes, via ‘Zoek mijn iPhone’ of via de herstelmodus. Daarna kan je gebruik maken van een reservekopie om de gegevens en instellingen terug te zetten. Als je apparaat geblokkeerd is met de code, is het nodig om het apparaat te wissen via de herstelmodus.
Wissen via iTunes
- Sluit het iOS-apparaat met een USB-kabel aan op de computer waarmee je het iOS-apparaat doorgaans synchroniseert.
- Start iTunes op. Als je de vraag krijgt om de toegangscode in te voeren, probeer je het best opnieuw op een andere computer waarmee je je iOS-apparaat al gesynchroniseerd hebt. Als dat ook niet lukt, kan je de herstelmodus proberen (zie hieronder).
- iTunes maakt automatisch een reservekopie van het iOS-apparaat.
- Klik op ‘Herstel iPhone’ (iPod/iPad) als de synchronisatie gelukt is.
- Kies ‘Zet iTunes reservekopie terug’ wanneer de iOS configuratie-assistent erom vraagt.
- Selecteer het apparaat in iTunes en kies de meest recente reservekopie.
Gebruik ‘Zoek mijn iPhone’
Als je ‘Zoek mijn iPhone’ (ook voor iPad of iPod touch) hebt ingeschakeld, kan je via die functie het iOS-apparaat wissen.
- Ga naar icloud.com/#find om na te gaan of je ‘Zoek mijn …’ hebt ingeschakeld.
- Klik boven in het browservenster op ‘Alle apparaten’.
- Selecteer het iOS-apparaat dat je wil wissen en klik op ‘Wis (apparaat)’ om het apparaat (en dus ook de toegangscode) te wissen.
- Gebruik de configuratie-assistent op het iOS-apparaat om de meest recente reservekopie terug te zetten naar het iOS-apparaat.
Voor meer informatie over deze optie kan je ook hier terecht.
De herstelmodus gebruiken
Gebruik deze methode als je het iOS-apparaat nog nooit gesynchroniseerd hebt met iTunes en als je de ‘Zoek mijn…’ functie niet ingesteld hebt. Het is de bedoeling dat je eerst de herstelmodus activeert, en het apparaat daarna als nieuw gebruikt of een reservekopie terugzet. Zo ga je te werk:
- Koppel alle kabels van het apparaat los.
- Schakel het apparaat uit.
- Verbindt het apparaat met iTunes …, terwijl je de thuisknop (onder het scherm) ingedrukt houdt. Schakel het iOS-apparaat in als dit niet vanzelf gebeurt.
- Hou de thuisknop ingedrukt totdat je op het scherm de boodschap ‘Verbind met iTunes’ te zien krijgt.
- In iTunes krijg je een waarschuwing te zien dat er een apparaat in herstelmodus gevonden is.
- Klik op ‘OK’ en herstel het apparaat.