Het kan voorvallen dat in de statusbalk van een iPhone of iPad (4G of Cellular) de boodschap ‘Geen simkaart’ verschijnt, zelfs al is er wel een simkaart aangebracht in het apparaat. Andere mogelijke foutmeldingen omtrent simkaarten zijn: ‘Ongeldige simkaart’ of ‘Geen simkaart geïnstalleerd’.
Als je één van de hierboven opgenoemde foutmeldingen te zien krijgt op een iPhone of een iPad (4G of Cellular), volg dan volgende stappen:
- Werk de iPhone of iPad bij naar de nieuwste iOS-versie. Je kan dit nakijken via Instellingen > Algemeen > Software-update.
- Schakel de vliegtuigmodus in, en schakel deze vervolgens weer uit.
- Start de iPhone of de iPad opnieuw op.
- Zoek naar eventuele updates van de je service provider. Ga naar Instellingen > Algemeen > Info. Installeer alle beschikbare updates.
- Verwijder de simkaart en controleer of de service provider je een geldige simkaart gegeven heeft. Kijk ook na of de simkaart niet beschadigd, versleten of aangepast/verknipt is. Als dat niet het geval is, kan je de simkaart opnieuw plaatsen. Hou er rekening mee dat de simkaarthouder die bij een iPhone of iPad geleverd wordt, niet noodzakelijk kan gebruikt worden met een andere iPhone of iPad. Als je de juiste simkaarthouder in de iPhone/iPad steekt, zal deze volledig in het apparaat kunnen geschoven worden.
- Plaats eventueel tijdelijk een andere simkaart in de iPhone of iPad. Je kan eender welke simkaart gebruiken, zolang deze dezelfde vorm heeft als de simkaart van de iPhone/iPad.. Als de iPhone/iPad met die simkaart wel functioneert, neem je best contact op met de aanbieder van de niet werkende simkaart.
- Herstel de iPhone of iPad door de fabrieksinstellingen terug te zetten.