Vanaf Mac OS X 10.7 Lion wordt op elke Mac een klein stukje van de harde schijf of SSD gereserveerd – zonder dat je daar iets van te zien krijgt – als zogenaamde herstelpartitie.
Dit vervangt de installatie- en herstelschijven die vroeger meegeleverd werden op dvd.
Door de herstelpartitie te gebruiken kan je verschillende taken uitvoeren, zoals het herstellen van de bevoegdheden, het herinstalleren van het besturingssysteem of het terugzetten van een Time Machine back-up.
Om op te starten vanaf de herstelpartitie doe je het volgende:
- Start de Mac op
- Druk meteen de toetsen Command (⌘) + R in
Heb je een Mac met Bluetooth toetsenbord, dan druk je bovenstaande toetsen pas in net nadat je de opstart toon gehoord hebt. - Kies de gewenste taal
Je krijgt nu een menu te zien met verschillende opties:
- Zet terug van Time Machine-reservekopie
Als je back-up schijf aangesloten is, kan je via dit menu je gegevens terugzetten. - Installeer macOS opnieuw
Als je verbonden bent met het internet, kan je Mac OS X opnieuw installeren. - Zoek hulpinformatie online
Je kan Safari openen en online hulp zoeken. Je komt onmiddellijk op de site van Apple Support. - Schijfhulpprogramma
Je kan de werking van de harde schijf en de bevoegdheden van de software controleren.
Wil je Mac niet starten van de interne herstelpartitie
Dan gaat je Mac deze via internet starten en zie je eerst een wereldbol draaien. Afhankelijk van de snelheid van je internet verbinding kan het even duren voor je bovenstaande gegevens ziet verschijnen.
Wanneer je een hangslot te zien krijgt
Als je een hangslot te zien krijt, dan wil het zeggen dat er een Firmware wachtwoord op je Mac staat. Je kan dan proberen om je wachtwoord in te voeren. Let wel op, want het toetsenbord van je Mac staat nu nog in qwerty ingesteld. Dus je zal misschien enkele toetsen moeten wisselen om je wachtwoord correct in te vullen.
Lukt dat niet er raak je hier niet voorbij, dan kan je best de Mac even binnen brengen. Een Firmware wachtwoord is helaas niet gemakkelijk te resetten. Hiervoor moeten we contact opnemen met Apple en is ook je aankoopbewijs nodig.