Controleer eerst of Wi-Fi ingeschakeld is op je iOS-apparaat.
- Tik op ‘Instellingen’ > ‘Wi-Fi’. Als de Wi-Fi functie niet ingeschakeld is, kan je deze inschakelen door op het aan/uit pictogram te klikken.
- De beschikbare Wi-Fi netwerken verschijnen onder het kopje ‘Kies een netwerk’. Tik vervolgens op het Wi-Fi netwerk waar je verbinding mee wil maken.
Noot: Als het Wi-Fi netwerk waar je naar op zoek bent niet op je iOS-apparaat wordt weergegeven als beschikbare optie, dan gaat het mogelijk om een gesloten netwerk. Om toegang te krijgen moet je de naam invoeren.
Wachtwoord controleren
Als er een hangslot wordt afgebeeld naast de naam van het Wi-Fi netwerk, dan wil dat zeggen dat je een wachtwoord moet invoeren vooraleer je toegang krijgt.
In het geval je een foutmelding krijgt wanneer je een verbinding probeert te maken met een Wi-Fi netwerk dat met een paswoord beveiligd is, kan je proberen om het wachtwoord nogmaals traag in te typen om te voorkomen dat er fouten in staan.
Als je niet op ‘Verbind’ kunt tikken, wil dat zeggen dat het wachtwoord te kort is voor dat Wi-Fi netwerk.
Noot: sommige Wi-Fi-toegangspunten of -routers zijn beveiligd met een standaardwachtwoord. Raadpleeg de website van de fabrikant voor meer informatie.
Verbinding controleren
Controleer de Wi-Fi signaalsterkte in de statusbalk van het Wi-Fi menu. Hoe meer streepjes, hoe sterker het signaal.
Als je maar één streepje hebt of je vindt het Wi-Fi netwerk niet, kan je volgende zaken proberen:
- Ga dichter bij het Wi-Fi-toegangspunt of -router.
- Vermijd potentiële storingsbronnen die het Wi-Fi signaal kunnen beïnvloeden, zoals betonnen muren, draadloze binnenhuis telefoons, baby monitors en magnetrons.
- Vaak kan ook het Wi-Fi netwerk van je buren voor storing zorgen.
Vervolgens controleer je je verbinding door een webpagina te openen met Safari.
Noot: Als je een openbaar Wi-Fi netwerk wil gebruiken, kan het voorvallen dat Safari automatisch een webpagina opent waarmee je kan inloggen om toegang te krijgen tot het netwerk. In veel gevallen staat op die webpagina ook meer uitleg over de manier waarop je kan inloggen op het netwerk.
Het Wi-Fi netwerk controleren
Als je een sterk Wi-Fi signaal hebt, maar je desondanks nog steeds geen toegang krijgt tot het internet, kan je het volgende proberen:
- Controleer of je het juiste Wi-Fi netwerk gebruikt, en je niet per ongeluk verbonden bent met een ander Wi-Fi netwerk.
- Kijk na of de kabelverbinding met je internetaanbieder van het Wi-Fi toegangspunt of –router in orde is.
- Als je het Wi-Fi netwerk niet kunt identificeren omdat andere wi-fi netwerken in de buurt een gelijkaardige naam hebben, neem je best contact op met de internetaanbieder of met de fabrikant van de router voor assistentie omtrent het benoemen van uw Wi-Fi netwerk.
Netwerkinstellingen opnieuw instellen
Om je netwerkinstellingen opnieuw in te stellen, tik je op ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’. Vervolgens scroll je omlaag en tik je op ‘Stel opnieuw in’ > ‘Herstel netwerkinstellingen’.
Wanneer het apparaat opnieuw is opgestart, zoek je het wi-fi netwerk opnieuw en maak je er verbinding mee.
Noot: deze actie wist je huidige Wi-Fi en mobiele netwerkinstellingen, inclusief opgeslagen netwerken, Wi-Fi wachtwoorden en VPN-instellingen.