Kijk eerst na of je internetverbinding goed werkt. Dat kan je doen door naar een willekeurige site te surfen. Als dat goed gaat, zou je normaal gezien ook e-mails moeten kunnen verzenden.
Vul bij ‘Gebruikersnaam’ steeds je volledige e-mailadres in. Enkel bij Exchange of e-mail van je werk kan dit iets anders zijn.
Kijk ook goed na of het mailadres van de ontvanger volledig correct is, en of je geen te grote bijlagen probeert mee te sturen.
Als dit alles niet van toepassing is, en je nog geen e-mails kunt verzenden, kunnen de tips hieronder je verder helpen...
Ik gebruik iCloud, Gmail of Yahoo
Bij deze accounts wordt je e-mail online bijgehouden. De meest eenvoudige manier om je probleem op te lossen, bestaat eruit om je account te verwijderen, om deze daarna opnieuw toe te voegen.
Dat doe je als volgt:
- Stop het programma Mail. Klik op het Apple icoontje linksboven in het Bureaublad en kies ‘Systeemvoorkeuren’.
- Klik op het icoontje ‘Internet-accounts’ (Mac OS 10.9 of hoger) of ‘Mail, agenda en contacten’ (Mac OS 10.7 en 10.8).
- Selecteer je e-mailaccount in de linkerkolom van het venster en verwijder deze door onderaan op het min-teken te klikken.
- Klik in de rechterkolom op het logo van iCloud, Gmail of Yahoo om de account terug toe te voegen. Volg de stappen die worden aangegeven.
- Open het programma Mail. De berichten zouden nu terug moeten kunnen verstuurd worden.
Ik gebruik een account van Telenet of Proximus (Skynet / Belgacom)
Opgelet: Als je een POP-account hebt bij één van deze service providers, dan zal je enkel mails kunnen versturen als je ook verbonden bent met hun netwerk.
- Open het programma Mail. Klik linksboven in de menubalk op ‘Mail’ en kies ‘Voorkeuren’.
- Klik bovenaan op ‘Accounts’ en selecteer je account in de linkerkolom.
- Onder ‘Accountinformatie’ klik je onderaan op het keuzemenu naast ‘Server uitgaande post ( SMTP) en kies ‘Wijzig SMTP serverlijst’.
- Verwijder de ingestelde server door deze te selecteren en op het min-teken te klikken.
- Klik op het plus-teken om de server terug in te stelen. Onderaan bij ‘servernaam’ vul je de uitgaande mailserver van je provider in. Onderaan dit artikel vind je een lijst met de correcte instellingen van de meest voorkomende SMTP-servers.
- Klik op ‘Geavanceerd’. Ga in de lijst hieronder na welke poorten en functies ingesteld moeten worden.
- Klik op OK.
- Zorg dat bij ‘Server uitgaande post’ nu de server geselecteerd is die je net hebt ingesteld.
- Sluit het venster met het rode bolletje linksboven en klik op ‘Bewaar’.
Lijst van meest gebruikte SMTP servers
Uitgaande server |
Poort |
Beveiliging (Gebruik SSL) |
Identiteitscontrole |
relay.skynet.be |
587 |
Aan |
Wachtwoord |
relay.belgacom.be |
587 |
Aan |
Wachtwoord |
relay.proximus.be |
587 |
Aan |
Wachtwoord |
smtp.telenet.be |
587 |
Aan |
Wachtwoord |
smtp-mail.outlook.com (Hotmail & Outlook.com)* |
587 |
Aan |
Wachtwoord |
smtp.scarlet.be |
25 |
Uit |
Geen |
* Wanneer je een Hotmail of Outlook account gebruik en je wil deze instellen op je Mac, dan moet je alle extra beveiliging zoals ‘Verificatie in twee stappen’ uitschakelen. Deze functies kunnen ervoor zorgen dat je een foutmelding ivm je wachtwoord op je Mac te zien krijgt.
Ik gebruik een account van het werk
Neem contact op met de systeembeheerder om na te gaan of je de correcte instellingen gebruikt.
Wanneer deze stappen je niet helpen bij de installatie of werking van je e-mail, dan kan je altijd even met ons contact opnemen via de groene "Contacteer ons" knop, rechts onderaan deze pagina.