Omdat een tablet geen volwaardige computer is, is het niet evident om alle gegevens over te zetten. Toch zijn er wel een aantal mogelijkheden die dit probleem gedeeltelijk oplossen:
Door middel van een email account met IMAP- (Internet Message Access Protocol) of Exchange-mogelijkheden kan je e-mails, contact- en adresinformatie en notities gemakkelijk overzetten. Bekende diensten die gebruik maken van IMAP zijn onder andere Gmail (Google) en Outlook (Microsoft).
Je moet er voor zorgen dat die gegevens op je originele tablet al gesynchroniseerd worden via internet. Daarna kan je op je nieuwe iPad bij Instellingen > E-mail, contacten, agenda’s een ‘Nieuwe Account’ instellen, waarna de gegevens geïmporteerd worden in je iPad.
Andere gegevens, zoals documenten, foto’s en muziek en dergelijke kan je downloaden op je computer, om ze achteraf dan via iTunes te synchroniseren. Je kan hiervoor ook gebruik maken van cloud opslag. Bekende diensten die beschikbaar zijn op alle platformen, zijn onder meer Dropbox, Google Drive en Microsoft OneDrive.
Met behulp van een bijbehorende app (elke dienst heeft een specifieke app) kan je al je bestanden naar de cloud kopiëren. Daarna moet je je via de app van de dienst op je iPad terug aanmelden bij de cloud, waarna je de gegevens kan downloaden.
Software en apps die je hebt aangekocht voor niet-Apple toestellen zullen niet functioneren op je iPad.