Netwerkstatus nakijken
In Systeemvoorkeuren > Netwerk kan je op een eenvoudige manier nagaan of je internetverbinding al dan niet goed werkt.
Voor elke netwerkverbinding staat een gekleurd bolletje dat de status van de verbinding weergeeft:
- Groen: je bent verbonden met het netwerk en met het internet.
- Rood: je bent niet verbonden het netwerk, en dus ook niet met het internet.
- Oranje: je bent verbonden met het netwerk, maar niet met het internet.
Wanneer je geen verbinding kan maken met je netwerk of met het internet, volg je deze stappen:
- Zet je Mac uit
- Herstart je internetmodem (evenals apparaten zoals routers of een Airport/Time Machine) door de stekkers van deze apparaten uit het stopcontact te halen.
- Sluit vervolgens je modem terug aan en wacht even tot je modem aangeeft dat er connectie is gemaakt met het internet.
- Sluit vervolgens de tussenliggende toestellen terug aan en wacht telkens tot deze verbinding maken.
- Als je modem geen verbinding kan maken met het internet of als de verbinding abnormaal traag is, neem je best contact op met je service provider om het probleem op te lossen.
Om na te gaan of een van de tussenliggende toestellen voor de problemen zorgen kan je dit ook even testen door die toestellen er tussenuit te halen en je Mac rechtstreeks op de modem aan te sluiten.
Netwerkinstellingen resetten
Als je na bovenstaande tests kan vaststellen dat de problemen zich toch enkel voordoen op je Mac, dan kan je eens proberen om de netwerkinstellingen opnieuw in te stellen. Hierdoor kan je eventuele foutieve instellingen teniet doen en met een schone lei beginnen.
- Ga hiervoor naar Systeemvoorkeuren en kies weer voor Netwerk.
- Klik op de keuzelijst naast Locatie en kies onderaan voor "Wijzig locaties".
- Klik vervolgens op de plus knop onderaan om een nieuwe locatie toe te voegen. Geef die een gewenste naam.
- Klik op "Gereed" en vervolgens op "Pas toe".
- Test met de nieuwe instellingen of je nog steeds problemen ondervindt of dat deze hiermee opgelost zijn.
Moest dit je probleem oplossen, dan kan je de locatie 'Automatisch' via de bovenstaande stappen ook verwijderen. Daarmee voorkom je dat je per ongeluk deze instelling zou kunnen selecteren.
Moest je na bovenstaande toch concluderen dat het probleem er nog steeds is, dan kan je contact met ons opnemen doormiddel van de groene "Contacteer ons" knop te gebruiken, rechts onderaan deze pagina.
Je kan je Mac ook steeds binnen brengen in een van onze servicepunten voor een grondig nazicht.