Kijk eerst na of je internetverbinding goed werkt. Dat kan je makkelijk nagaan door naar een willekeurige site te surfen met Safari. Als dat goed gaat, zou je normaal gezien ook e-mails moeten kunnen ontvangen en verzenden. In het geval je internetverbinding goed werkt, maar je desondanks geen e-mails kunt verzenden en/of ontvangen, kunnen de tips hieronder je allicht verder helpen...
Ik gebruik iCloud, Gmail of Yahoo
Bij deze accounts wordt je e-mail online bijgehouden. De meest eenvoudige manier om je probleem op te lossen bestaat eruit om je account te verwijderen, om deze daarna opnieuw toe te voegen.
Dat doe je als volgt:
- Stop het programma Mail. Klik op het Apple icoontje linksboven in het Bureaublad en kies ‘Systeemvoorkeuren’.
- Klik op het icoontje ‘Internet-accounts’ (Mac OS 10.9 of hoger) of ‘Mail, agenda en contacten’ (Mac OS 10.7 en 10.8).
- Selecteer je e-mailaccount in de linkerkolom van het venster en verwijder deze door onderaan op het min-teken te klikken.
- Klik in de rechterkolom op het logo van iCloud, Gmail of Yahoo om de account terug toe te voegen. Volg de stappen die worden aangegeven.
- Open het programma Mail. De berichten zouden nu terug moeten binnen komen.
Ik gebruik een account van Telenet of Proximus (Skynet)
Controleer of de gebruikersnaam en het wachtwoord die je ingegeven hebt correct zijn.
Vul bij ‘Gebruikersnaam’ steeds je volledige e-mailadres in.
Als je twijfelt over de correctheid van deze gegevens, kan je dit controleren door je aan te melden op de webmail van je provider.
- Voor Proximus is dit webmail.skynet.be
- Voor Telenet is dit webmail.telenet.be
Als dat niet lukt, neem dan contact op met je provider.
De instellingen in Mail nakijken
- Open het programma Mail.
- Klik in het programma linksboven in de menubalk op ‘Mail’ en kies ‘Voorkeuren’.
- Klik bovenaan op ‘Accounts’ en selecteer je account in de linkerkolom.
- Aan de rechterkant kies je ‘Accountinformatie’. Controleer of de server voor inkomende post juist is. Onderaan dit artikel vind je een lijst met de correcte instellingen van de meest voorkomende mailservers.
- Klik bovenaan op ‘Geavanceerd’. Als je een POP-account hebt, kies je voor poortnummer 110. De functie ‘Gebruik SSL’ mag dan niet aangevinkt zijn. Heb je een IMAP-account, dan is het correcte poortnummer 993. ‘Gebruik SSL’ moet dan wel aangevinkt zijn. Voor de functie ‘Identiteitscontrole’ kies je ‘Wachtwoord’.
- Sluit het venster met het rode bolletje rechtsboven en klik op ‘Bewaar’. Je account zou nu moeten werken.
Lijst met meest gebruikte mailservers en hun instellingen
Vul bij ‘Gebruikersnaam’ steeds je volledige e-mailadres in.
Heb je een mail-account die niet in onderstaande lijst staat, bijvoorbeeld een die gelinkt is aan je eigen website/domein, dan moet je de persoon of de firma contacteren die deze mailaccount voor je heeft aangemaakt of heeft ingesteld.
Inkomende mailserver |
Protocol |
Poort |
Beveiliging (Gebruik SSL) |
Identiteitscontrole |
pop.skynet.be |
POP |
110 |
Uit |
Wachtwoord |
imap.skynet.be |
IMAP |
143 |
Uit |
Wachtwoord |
imap.belgacom.be |
IMAP |
143 |
Uit |
Wachtwoord |
imap.proximus.be |
IMAP |
143 |
Uit |
Wachtwoord |
imap.telenet.be |
IMAP |
993 |
Aan |
Wachtwoord |
pop.belgacom.be |
POP |
110 |
Uit |
Wachtwoord |
pop.proximus.be |
POP |
110 |
Uit |
Wachtwoord |
in.telenet.be |
POP |
110 |
Uit |
Wachtwoord |
imap-mail.outlook.com (Hotmail & Outlook.com)* |
IMAP |
993 |
Aan |
Wachtwoord |
pop.scarlet.be |
POP |
110 |
Uit |
Wachtwoord |
* Wanneer je een Hotmail of Outlook account gebruik en je wil deze instellen op je Mac, dan moet je alle extra beveiliging zoals ‘Verificatie in twee stappen’ uitschakelen. Deze functies kunnen ervoor zorgen dat je een foutmelding ivm je wachtwoord op je Mac te zien krijgt.
Ik gebruik een account van het werk
Neem contact op met de systeembeheerder om na te gaan of je de correcte instellingen gebruikt.
Wanneer deze stappen je niet helpen bij de installatie of werking van je e-mail, dan kan je altijd even met ons contact opnemen via de groene "Contacteer ons" knop, rechts onderaan deze pagina.